Værd at vide er udelukkende gældende for Sunwebs skirejser og dækker derfor ikke solrejser. Vi anbefaler, at du også læser Sunwebs rejsebetingelser. Værd at vide er en del af de vilkår, du accepterer, når du foretager en booking hos Sunweb. Sunweb følger altid Udenrigsministeriet rejsevejledninger.
Sunweb er en online rejsearrangør, og derfor er den hurtigste måde at bestille vores rejser på at gøre det via vores hjemmeside. Du kan også bestille rejser via telefon. Det er de samme rejser og priser, der er tilgængelige ved online bestilling på hjemmesiden, som ved telefonisk henvendelse.
Har du en rabatkode, skal den indtastes ved bestilling af rejsen. Det er ikke muligt at tilføje en rabatkode efter booking er foretaget.
Personlig henvendelse kan kun ske ifølge aftale.
Når du bestiller din rejse, anbefaler vi, at du tilkøber en afbestillingsforsikring, som dækker, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade og derfor ikke kan deltage i rejsen. Du kan tilkøbe afbestillingsforsikring under "tilvalg" når du bestiller din rejse online eller efterfølgende senest to dage efter rejsen er booket, over Mit Sunweb. En afbestillingsforsikring dækker kun, hvis den er betalt sammen med depositummet. Husk at sikre dig, at denne er anført på din faktura. Læs mere om afbestillingsforsikringen.
Vi anbefaler ligeledes altid at tegne en rejseforsikring. Hos Sunweb samarbejder vi med IPA SA, en del af AXA group, som sikrer dig assistance, hvis du har brug for det. Du kan tilkøbe rejseforsikring under "tilvalg", når du bestiller din rejse online eller efterfølgende senest 5 dage før afrejse over Mit Sunweb. Vær opmærksom på, at evt. rejseforsikringer tegnet i forbindelse med bestilling af rejsen kun er gældende, såfremt dette er anført på fakturaen, og betalingen er Sunweb i hænde inden afrejsen.
Når din bestilling er gennemført, modtager du på skærmen et bookingnummer. Du vil kort herefter modtage en ordrebekræftelse og en faktura på e-mail. Bestiller du via telefon, vil du modtage en ordrebekræftelse og faktura på mail, hvoraf bookingnummeret fremgår.
Vi beder dig venligst gennemgå din ordrebekræftelse og din faktura; er alle navne stavet i overensstemmelse med det i passet anførte, stemmer den anførte indkvartering overens med det bestilte, er rejsedatoerne korrekte, og hvis du rejser med bus, er opsamlingsstedet korrekt osv. Skulle der være misforståelser af nogen art, så lad os få dem rettet med det samme. Bemærk, at ordrebekræftelsen er en bekræftelse på din bestilling, og at det er dit ansvar at kontrollere indholdet. Ved indbetaling af depositum/rejsens pris har du accepteret vilkårene anført på ordrebekræftelsen/fakturaen samt på vores hjemmeside, herunder alm. rejsebetingelser samt ”Værd at vide”.
Sunweb sender dine rejsedokumenter på e-mail ca. 10 dages før afrejse, såfremt det fulde beløb er betalt. Er der ved bestilling mindre end 10 dage til din afrejse, vil du modtage rejsedokumenterne, når vi har registreret din fulde indbetaling. Denne skal straks efter bestilling af rejsen. Vi anbefaler, at du udskriver dine rejsedokumenter, da de ofte skal fremvises i forbindelse med check-in på fly/bus/indkvartering.
Ønsker du at modtage ordrebekræftelse/faktura samt rejsedokumenter pr. post, opkræves et administrations- og forsendelsesgebyr på i alt 150 kr. for begge forsendelser. Dette gebyr betales sammen med depositum.
Sammen med fakturaen modtager du et link og et login til ”Mit Sunweb”. Her kan du se alle detaljerne vedrørende din rejse. Du kan også betale og se de foreløbige flytider (såfremt de er tilgængelige). Du kan foretage tilkøb til din rejse, nemt og hurtigt, på ”Mit Sunweb”. Se de forskellige tilkøb her: https://service.sunweb.com/da/support/solutions/articles/103000237779-mulige-aendringer-
Den angivne rejselængde på Sunwebs rejser er angivet fra afrejsedato til hjemkomstdato. Dvs. at rejsedagene også indgår i den opgivne rejselængde.
Gavekort og tilgodebeviser kan benyttes på rejser og services på vores hjemmeside. Disse er udstedt som enten et fysisk- eller digitalt dokument, og på dette fremgår et gavekortnummer, som skal oplyses til Sunweb, når det ønskes anvendt. Gavekort og tilgodebeviser kan også indeholde en rabatkode, som du kan benytte ved bestilling på hjemmesiden.
Gavekort, som er vundet på messer eller konkurrencer, kan ikke refunderes eller ændres til andre produkter. Disse præmiegavekort er desuden strengt personlige og kan ikke overdrages til andre personer. Præmiegavekort kan ikke benyttes til rutefly. Sådanne præmiegavekort er gældende til den type rejse, som er udspecificeret på dokumentet.
Gyldighedsperioden fremgår af gavekortet/tilgodebeviset. Er der ikke anført en gyldighedsperiode, er det gældende i 3 år fra udstedelsesdatoen.
Gavekortet skal altid registreres inden rejsen er fuldt betalt.. Det er ikke muligt at udbetale værdien af et gavekort, og det kan således ikke benyttes til en rejse, der allerede er betalt. Gavekortet kan ligeledes ikke anvendes til betaling af depositum, men vil blive fratrukket rejsens samlede pris.
Gavekortet kan registreres på din booking efter henvendelse via telefon eller e-mail.
Efter du har foretaget din bestilling, modtager du en ordrebekræftelse sammen med betalingsbetingelserne. Depositum udgør 30% af rejsens samlede pris, ved kør-selv ferier eller bookinger med fleksible fly, og skal betales indenfor 1 dag efter bestillingsdatoen. Ved bookinger med ikke-fleksible fly (rutefly), udgør depositum 100% af flybillettens pris + 30% af rejsens pris, og skal betales ved booking. Afbestillingsforsikring, forsendelsesgebyr mv. betales sammen med depositum. Restbeløbet skal betales senest 6 uger før afrejsen. Bestiller du indenfor 6 uger før afrejsen, skal det samlede beløb for rejsen betales omgående. Har vi ikke modtaget din betaling rettidigt, vil din rejse uden varsel blive annulleret.
Gavekort kan ikke benyttes til betaling af depositum.
Dankort
Du kan nemt og gratis betale med dankort på "Mit Sunweb". Loginoplysninger bliver sendt til din e-mail sammen med fakturaen. Det er ikke muligt at betale med dankort over telefonen.
Kreditkort
Der opkræves ingen ekstra gebyre ved betaling med kreditkort.
MobilePay
Der opkræves ingen ekstra gebyrer ved betaling af MobilePay.
Bankoverførsel
Bank: Jyske Bank
Bankkontonummer: Reg.nr. 5078 Kontonr. 1052696
Husk at oplyse dit bookingnummer som reference. Bemærk, at der vil gå 2-3 hverdage før Sunweb kan se overførslen, og at straksoverførsel ikke er muligt. Hvis betalingen ikke er registreret på din booking efter 5 dage, bedes du sende en kvitte-ring for din overførsel til Sunweb på betalinger@sunweb.dk. Du kan ikke foretage en bankoverførsel hvis der er mindre end 21 dage til afrejse.
Bankoverførsel fra udlandet
Hvis du ønsker at betale fra udlandet, så kan du overføre det udestående beløb til vores bankkonto.
Du skal bruge følgende oplysninger:
Bank: Jyske Bank
Bankkontonummer: Reg.nr. 5078 Kontonr. 1052696
BIC/SWIFT: JYBADKKK
Iban: DK9550780001052696
Husk at oplyse dit bookingnummer som reference.
Bemærk: Betaler du via bankoverførsel fra udlandet, skal du altid sende en kvittering for overførslen fra din bank til vores e-mail: betalinger@sunweb.dk
Klarna Pay Later
Med Klarna Pay Later kan du betale din rejse 30 dage efter bestilling. Vælger du Klarna Pay Later, skal du betale et gebyr på 0,89% af det samlede beløb + 1,00 DKK til Sunweb. Klarnas vilkår & betingelser for renter og betaling gælder. Har du spørgsmål til vilkårene, beder vi dig kontakte Klarna.
Ca. 10 dage før afrejse vil du modtage dine rejsedokumenter på e-mail med de praktiske forhold samt eventuelle endelige flytider– dette er dog under forudsætning af, at Sunweb har modtaget den fulde betaling for rejsen. Har du bestilt senere end 10 dage før afrejse, skal det fulde beløb betales med det samme. I dette tilfælde vil rejsedokumenterne blive fremsendt pr. e-mail, når betalingen er registreret.
Vi anbefaler, at du udskriver dine rejsedokumenter og medbringer dem på rejsen, da de ofte skal fremvises ved check in og ved afhentning af liftkort. På billetten finder du afgangs- og ankomsttidspunkter anført i lokaltider, reservation af indkvartering, forplejning, transport mellem lufthavn og indkvarteringen samt evt. aktiviteter og bagagetilkøb. Hvis du rejser med fly, modtager du dit boardingkort og pladsnummer i afrejselufthavnen. Rejser du med bus, vil du først få tildelt sæde, når du kommer ombord på bussen. Vær’ særdeles opmærksom på afrejsetiderne på de sene afgange – husk, at datoen skifter ved midnat. Hvis du er i tvivl om dagene, er du velkommen til at kontakte vores rejsekonsulenter. Vi påtager os intet ansvar, hvis du møder for sent op i lufthavnen eller ved bussen.
Den person, som ved bestilling har opgivet adresse, tlf. nr. osv. og som er noteret på ordrebekræftelsen, er ansvarlig for reservationen på vegne af de øvrige rejsedeltagere. Den rejseansvarlige hæfter for, at betaling sker rettidigt. Evt. tilbagebetalinger sker kun til den rejseansvarlige. Kun denne person kan ændre eller annullere rejsen.
De kontaktoplysninger, som du oplyser ved bestilling af rejsen (tlf.nr., e-mail osv.), skal være gældende under hele rejsen. Dvs. at hvis du flytter eller ændrer e-mailadresse, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vigtige oplysninger og evt. ændringer vil blive sendt til din e-mailadresse. I tilfælde af uforudsete situationer, kan det desuden blive nødvendigt at kontakte dig pr. telefon eller sms under din ferie. Vi tager ikke ansvaret for, at vigtig information ikke når frem i tilfælde af, at e-mailadressen eller telefonnummeret er skiftet, eller at telefonen ikke er medbragt.
Dine personlige oplysninger videregives ikke til 3. mand, og dine oplysninger er sikret hos os.
Børn og unge under 18 år, som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen fremvise samtykkeerklæring fra mindst en forælder/værge.
Rejsens pris omfatter – hvor intet andet er anført – indkvartering i navngivet hotel/ferielejlighed/chalet, bidrag til Rejsegarantifonden, samt eventuel forplejning og guideservice i henhold til destinationsbeskrivelsen på hjemmesiden. Rejser du med fly, indgår transport mellem lufthavn og bestemmelsessted ikke i rejsens pris, men kan tilvælges ved booking eller via 'Mit Sunweb'. Alle flyvninger med fleksibelt fly er eksklusiv indtjekket bagage. Alle flyvninger med ikke-fleksibelt fly (rutefly) er inklusiv indtjekket bagage til alle rejsende over 2 år. Ansvaret for disse påhviler altid den rejsende selv.
Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, afgifter og valutakurser. Sunweb forbeholder sig derfor ret til inden afrejsedag at foretage prisændringer, jf. alm. rejsebetingelser, artikel 2.
Der vil på nogle af vores rejsemål skulle betales lokal turistskat. En sådan skal afregnes direkte til indkvarteringen.
Bemærk, at alle priser på Sunwebs hjemmeside er aktuelle priser. Sunwebs priser er dynamiske og justeres løbende efter udbud og efterspørgsel og ændres ofte flere gange dagligt. Den aktuelle pris på bestillingstidspunktet accepteres ved indbetaling af depositum/rejsens pris. Evt. kampagnepriser gælder kun i en begrænset periode og/eller et begrænset antal værelser. Trykte priser, fx i nyhedsbreve, brochurer, annoncer, tv-reklamer el.lign. er fra-priser, der er gældende på tidspunktet for udarbejdelsen af pågældende nyhedsbrev/brochure/annonce/reklame, og vi tager forbehold for, at priserne kan være ændrede, rabatter frafaldet eller afgange/ indkvarteringer være udsolgte i mellemtiden.
Den viste pris i skemaet på hjemmesiden ud for den pågældende indkvartering vil afspejle gennemsnitsprisen pr. person. Ved valg af endelig dato og indkvarteringstype vil prisen blive udspecificeret.
Evt. børnerabatter vil fremgå af bestillingen online. Fratrækkes der ikke børnerabat automatisk ved bestillingen, ydes der ikke børnerabat på den pågældende rejse. Børnerabatter varierer alt efter indkvartering og sæson. Ligeledes kan fordelingen af børn i værelser/lejligheder have indflydelse på denne.
Det er vigtigt at angive korrekt alder på børn, da det ellers kan betyde en afvisning i lufthavnen og/eller en merbetaling på indkvarteringen.
Prisen for babyer kan variere og vil være bestemt af den enkelte indkvartering. Visse indkvarteringer kræver samme betaling for babyer, som for børn. Bemærk, at babyer ikke har eget sæde ombord på fly og bus.
Når vi har udsolgt på en given indkvartering, kan der være mulighed for at lave en reservation på forespørgsel. Dette er markeret med lyseblå priser på hjemmesiden og betyder, at værelsestypen som udgangspunkt er udsolgt hos Sunweb. Vi kontakter dog vores samarbejdspartner og forespørger på flere værelser. Vi bestræber os på at kontakte dig i løbet af 5 dage, og hvis værelsestypen er ledig, er bestillingen bindende på lige vilkår med en almindelig bestilling, og en opdateret faktura fremsendes til betaling.
På hjemmesiden kan antallet af resterende værelser/lejligheder på en indkvartering være angivet. Bemærk, at dette kan være for en given værelses-/lejlighedstype, samt at det kun er et udtryk for, hvor mange værelser/lejligheder Sunweb har tilbage på den pågældende indkvartering.
Vi forhandler altid de bedste priser hjem til vores gæster, og grupperejser bestilles og gennemføres på samme vilkår som øvrige bookinger. Er I flere, end du kan bestille til på vores hjemmeside, kan du kontakte vores rejsekonsulenter, så de kan vejlede dig omkring valg af indkvartering, leje af udstyr mv.
Har du specielle præferencer i forbindelse med rejsen; f.eks. placering af værelse eller lejlighed, udsigt o. lign., beder vi dig venligst anføre dette allerede ved bestillingen. Det skal understreges, at vi ikke kan garantere, at disse præferencer opfyldes, men at vi sender dem videre til indkvarteringen. Bemærk, at præferencer kun bliver fremsendt til indkvarteringen, hvis de fremgår af fakturaen.
Værelsesfordelingen foretages af indkvarteringen på destinationen, og vi kan således ikke altid sikre os, at dine specielle præferencer imødekommes. Vi anmoder om, at der ikke rettes forhåndshenvendelser til vores guider eller til personalet på indkvarteringen, idet de heller ikke har mulighed for at stille garantier for dine præferencer inden ankomsten.
Sunweb modtager ikke præferencer om pladser ombord på flyet, og Sunweb påtager sig ikke ansvaret for ekstra services købt direkte hos flyselskabet.
Mange af Sunwebs indkvarteringer har ikke særlige faciliteter for kørestolsbrugere og handicappede og kan derfor ikke betegnes som handicapvenlige – medmindre det specifikt er anført i teksten øverst i beskrivelsen af indkvarteringen på Sunwebs hjemmeside. Bemærk desuden, at kun de allerfærreste indkvarteringer er tilpasset mht. f.eks. dørbredde, toiletforhold, elevatorstørrelse, områdets farbarhed med kørestol osv., og at disse indkvarteringer som oftest er i højeste klasse. Vores destinationer kan som udgangspunkt ikke betegnes som handicapvenlige - ofte er terrænet kuperet og kantstenene meget høje.
Sunweb skal i forbindelse med bestilling kontaktes, såfremt du eller din medrejsende har særlige behov, således at vi kan finde frem til en indkvartering, der kan opfylde disse. Handicapværelser er kun bestilt, hvis dette fremgår af din faktura.
Sunweb vil investere i et bæredygtigt produkt
Tidligere kompenserede Sunweb Group for den forventede CO2-udledning forårsaget af Sunweb Groups rejser og aktiviteter. CO2-kompensation er en måde at sikre, at CO2-udledning reduceres, fx gennem investeringer i vind- og solenergi.
Kompensationen ændrer dog desværre ikke CO2-udledningen som følge af selve de ferier, vi tilbyder, og den giver ikke videre anledning til at forbedre turismeindustrien i bredere forstand. Derfor har vi besluttet at holde op med at CO2-kompensere vores rejser for i stedet investere i at gøre vores eget produkt mere bæredygtigt. Et eksempel er den nylige investering, som vi sammen med vores partner Transavia har foretaget i bæredygtigt flybrændstof (Sustainable Aviation Fuel, også kendt som SAF). SAF reducerer CO2-udledning med mindst 75 % i forhold til brugen af traditionelle fossile brændstoffer og er i øjeblikket det mest bæredygtige brændstofalternativ. Vi arbejder også hårdt på at gøre det muligt at rejse på flere ferier via tog. Som det første skridt på vejen, tilbyder vi i øjeblikket togrejser for vores hollandske kunder til Puglia med Eliza was here.
Når du bestiller din rejse, anbefaler vi, at du tilkøber en afbestillingsforsikring, som dækker, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade og derfor ikke kan deltage i rejsen. Du kan tilkøbe afbestillingsforsikring under "Tilvalg" i bookingtrin 1, når du bestiller din rejse online eller på ”Mit Sunweb” indenfor 48 timer efter booking En afbestillingsforsikring dækker kun, hvis den er betalt sammen med depositummet. Husk at sikre dig, at denne er anført på din faktura. Læs mere om afbestillingsforsikringen.
BEMÆRK: Hvis du ikke er bosiddende i Danmark (herunder Færøerne og Grønland) kan du ikke bestille bestille en afbestillingsforsikring gennem Sunweb.
Vi anbefaler ligeledes altid at tegne en rejseforsikring. Hos Sunweb samarbejder vi med IPA SA, en del af AXA group, som sikrer dig assistance, hvis du har brug for det. Du kan tilkøbe rejseforsikring under "Tilvalg" i bookingtrin 1 når du bestiller din rejse online eller efterfølgende på ”Mit Sunweb” indtil senest 5 dage før afrejsedatoen. Vær opmærksom på, at evt. rejseforsikringer tegnet i forbindelse med bestilling af rejsen kun er gældende, såfremt dette er anført på fakturaen, og betalingen er Sunweb i hænde inden afrejsen.
Hav altid din rejseforsikringspolice ved dig og notér i forvejen bynavn og det telefonnummer, hvor på du kan kontaktes, når du ringer til Alarmcentralen. Ved henvendelse kan du blive bedt om at oplyse dit bookingnummer.
Tilføj originale kvitteringer, garantier, erklæringer og andre beviser. Jo mere komplet du beskriver og beviser skaden, desto hurtigere kan et erstatningskrav afvikles.
Du kan gøre krav på erstatning/forsikring her.
Vores busrejser udføres med 4-stjernede busser, som alle har toilet, tv og dvd-afspiller. Busserne er udstyret med vinterdæk, og såfremt det er nødvendigt, udstyres de med snekæder, så du hurtigt og sikkert kan rejse til din skidestination.
Når du rejser med bus med Sunweb, vil der i nogle tilfælde forekomme skift af bus i forbindelse med fordeling af passagerer fra opsamlingsstederne. I løbet af rejsen, bliver der regelmæssigt holdt pause, så du kan strække benene, få noget at spise eller drikke, benytte et toilet eller ryge en cigaret. Har du spørgsmål eller lign., bedes du venligst kontakte chaufførerne. Det er muligt, at der ved eventuelle forsinkelser bliver skåret i antallet af stop på vejen. Sunweb er ikke ansvarlig for forsinkelser, som opstår pga. vejret, uheld, tekniske fejl, trafik eller andre uforudsete forhold.
Rejselængde
Normalt er der afgang om fredagen og ankomst lørdag på destinationen. Når ferien er forbi, tager du af sted mod Danmark lørdag aften, og du er således hjemme søndag. Der er derfor tale om en 10 dages rejse, hvor du har 8 dage (7 nætter) på din skidestination.
Angivelse af afgangs- og ankomsttider er tilgængeligt under dit rejsemål under fanebladet "Transport". De endelige informationer findes på dit rejsedokument.
Til hver destination under fanebladet ”Transport” kan du finde de forskellige opsamlingssteder. På dit rejsedokument/billet finder du altid de endeligt gældende afgangstider og -steder. De tilbudte opsamlings- /afsætningssteder kan variere pr. rejsemål og dato. De mulige på-/afstigningssteder kan ses i løbet af din online booking. Opsamlingsstedet på udrejsen behøver ikke være afsætningsstedet i forbindelse med returrejsen. Du har f.eks. mulighed for at vælge Ølby som opsamlingssted og stige af bussen i Ringsted på hjemrejsen.
I tilfælde af, at for få deltagere ønsker at benytte et givent opsamlings- /afsætningssted, forbeholder Sunweb sig retten til ikke at bruge det pågældende sted som opsamlings-/afsætningssted. Skulle det ske, at et opsamlings- /afsætningssted aflyses, efter du har bestilt dette, vil Sunweb refundere en togbillet (2. klasse) til det nærmeste opsamlings-/afsætningssted. Foretager du en booking, hvor rejsedeltagerne har forskellige opsamlings-/afsætningssteder, kan Sunweb aldrig garantere, at alle rejsende vil køre med den samme bus til skidestinationen. Dette gælder også i forbindelse med forskellige bookinger.
Sunweb tilbyder busrejser til forskellige destinationer i Frankrig, Østrig og Italien. Der er afgang i løbet af morgenen eller formiddagen. Mere information om afgangstider og opsamlingssteder er beskrevet under din destination - under fanebladet ”Transport”.
Afsætningsstedet vil være et centralt sted på destinationen. Herfra vil rejsen foregå til fods eller med taxa for egen regning.
Du rejser om natten i forbindelse med din hjemrejse. Som udgangspunkt vil du ankomme til Danmark den næste dag i løbet af eftermiddagen/aftenen, afhængig af det valgte afsætningssted. Under fanebladet ”Transport” under din destination kan du se de forventede ankomsttider. Din afrejsetid kan du finde på dine rejsedokumenter.
Grundet sikkerhedsregler vil alle få en fast siddeplads i bussen. Buschaufføren anviser pladserne således, at alle med den samme reservation så vidt muligt kan sidde sammen. Dette kan dog ikke garanteres.
Sunweb kører med røgfrie busser. Det er derfor ikke tilladt for hverken chauffør eller gæster at ryge i bussen.
Alle busser råder over et stereo-lydsystem, samt et DVD-system. I løbet af rejsen vil chaufførerne sørge for noget hyggelig musik eller en god film.
Omkring kl. 00.30 vil radio og tv blive slukket. Det nødvendige nattelys vil blive tændt, og der vil ikke blive holdt flere pauser.
Det er ikke tilladt at medbringe husdyr i Sunwebs busser.
Rejser du med en baby, er du af sikkerhedshensyn forpligtet til at reservere et sæde til denne. Det er ikke tilladt at have en baby på skødet i løbet af rejsen. Prisen for babyer kan variere og vil være bestemt af den enkelte indkvartering. Visse indkvarteringer kræver samme betaling for babyer, som for børn.
Alle busser har en meget begrænset bagageplads. Der er plads til én taske eller kuffert i normal størrelse (op til 20 kg, et par ski (med skistave og støvler) eller et snowboard (med støvler) samt håndbagage (max. 2 kg) pr. person. I en snowboardtaske bør der ikke være mere end ét snowboard (dvs. heller ikke anden bagage såsom snowboardstøvler, tøj osv.). Hvis du medbringer et snowboard, skal bindingerne være afmonteret. Du kan i stedet medbringe bindinger og støvler i en støvletaske. For at sikre at al bagage kan være i bussen, er det ikke tilladt at medbringe madvarer i bagagen. Hvis du medbringer for meget bagage, har chaufføren ret til at afvise at tage det med. Husk altid at have et navn- og adresseskilt på din bagage. Du er selv ansvarlig for din egen bagage, og Sunweb fralægger sig ethvert ansvar for glemt eller beskadiget bagage. Vi anbefaler dig at tegne en rejseforsikring med bagagedækning, se afsnittet om forsikring.
Ved alle rejser gælder det, at der skal være minimum 25 deltagere tilmeldt 2 uger inden afrejsedatoen. Såfremt der er mindre end 25 deltagere, som har bestilt en rejse, forbeholder Sunweb sig retten til at aflyse/annullere rejsen.
Overtrædelse af reglerne og uretmæssig adfærd kan medføre forbud mod at køre med bussen. Ansvaret for dette samt for de følger, det måtte have, ligger udelukkende hos den pågældende rejsedeltager.
HUSK at medbringe dit pas, og at dette skal pakkes i håndbagagen sammen med penge, værdigenstande, rejsebevis og medicin.
Der kræves ikke visum for danske statsborgere ved ferierejser til andre EU-lande. Er du af en anden nationalitet, eller rejser du på dansk flygtningepas eller fremmedpas, bedes du venligst kontakte ambassaden for det land, du rejser til. Ved rejser til EU, skal du medbringe passet for at kunne legitimere dig. Husk, at kontrollere udløbsdatoen i god tid. Sunweb påtager sig intet ansvar for manglende visum, glemt eller ugyldigt pas.
Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er. Læs mere om pas til børn.
Når du accepterer Sunwebs rejsebetingelser, accepterer du også transportleverandørens betingelser og vilkår. Dette omfatter flyselskaber og anden mulig transport under rejsen. Disse betingelser er tilgængelige her.
Derudover kan man også bestille flyrejser med Norwegian, Eurowings og Easyjet.
Vi har også afrejser fra Hamborg lufthavn.
I Københavns Lufthavn finder du parkeringsfaciliteter lige uden for døren.
Skal du til og fra lufthavnen med offentlige transportmidler kan du bl.a. finde information her:
DSB.
Har du spørgsmål vedr. Københavns Lufthavn kan du ringe på tlf. 32 31 32 31 eller læse mere på lufthavnens hjemmeside.
Når du rejser og har medicin med, kan du risikere, at myndighederne i udlandet gerne vil bede om en årsag til, hvorfor du rejser med medicin. Det er derfor en god idé at medbringe et pillepas eller en medicinattest. Find flere oplysninger.
Der gælder specielle regler for gravide, der rejser med fly. Se det enkelte flyselskabs hjemmeside for mere information.
Bemærk, at afgangstider kan være meget tidlige, eller at hjemrejsetider kan være meget sene. Vi forsøger i løbet af reservationsproceduren at gøre opmærksom på, hvis du har en meget sen aften- og/eller natflyvning, men vi er afhængige af oplysningerne fra det pågældende flyselskab. Det kan forekomme, at rejsetiderne bliver ændret kort før din afrejse, eller endda mens du er på ferie. I så fald vil du hurtigst muligt blive underrettet. Sunweb har ingen indflydelse på afgangstider, og kan ikke drages til ansvar for disse. For at gøre risikoen for ændringer så lille som mulig, sender vi rejsedokumenterne med den endelige flyveplan ca. 10 dage før afrejse. Flytiderne kan ændre sig løbende, og vi kan derfor kun oplyse om foreløbige flytider, hvis disse også fremgår af vores hjemmeside. Fremgår de ikke her, er de endnu ikke kendt af os.
Flyforsinkelse kan forekomme på både ud- og hjemrejsen. Det sker kun sjældent, men når situationen opstår, er det vores mål, i samarbejde med flyselskabet og lufthavnspersonalet, at gøre ventetiden så bekvem for vores gæster som muligt. En flyforsinkelse er udtryk for, at flyselskabet lægger stor vægt på din sikkerhed.
Vi påtager os ikke udgifter eller yder godtgørelse for forsinkelser, på hvilke vi ikke har indflydelse. I tilfælde af uforudsete forsinkelser fralægger vi os desuden ansvaret for eventuelle udgifter til videre transport mellem lufthavn og hjemmet. Både ud- og hjemrejsetidspunkter kan du kontrollere på lufthavnens hjemmeside.
Ønsker man at søge erstatning for en flyforsinkelse med henvisning til EU-forordning 261/2004, skal man selv søge direkte hos flyselskabet. Sunweb er ikke ansvarlig for at yde erstatning eller bistå i erstatningskrav i henhold til EU-forordningen for flyselskaber.
På udrejsedagen beder vi dig venligst huske dit rejsedokument/billet. Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen 120 minutter før anførte afgangstidspunkt. For sent fremmøde kan medføre, at du mister retten til flyrejsen. Sunweb påtager sig ikke ansvaret for tabt flyrejse ved for sent fremmøde.
Det er datoen på dine rejsedokumenter, der afgør, hvornår du skal tjekke i lufthavnen ved din udrejse, og hvornår du skal tjekke ud fra indkvarteringen på din hjemrejse.
Det er en god idé at benytte bagagemærker til din kuffert. Da Sunweb sender billetterne via e-mail, vil du ikke modtage bagagemærker. Vi anbefaler dig at bruge dine egne bagagemærker, samt evt. at notere navn og adresse på indersiden af din kuffert.
En baby op til 2 år har ikke ret til eget sæde på flyrejsen eller på bustransfer. Klapvogne og barnevogne skal afleveres ved check-in skranken eller ved gaten. Det er alene op til lufthavnens personalet at bestemme, om en klapvogn/barnevogn kan medbringes til gaten. Klapvogne og barnevogne medbringes altid på rejsen på eget ansvar, og Sunweb påtager sig intet ansvar for beskadigede, bortkomne eller forsinkede klapvogne/barnevogne. Medbringer du barne- eller klapvogn, anbefaler vi Airshells eller lignende produkter for at mindske risikoen for skader på bagagen. Bemærk, at nogle flyselskaber kræver, at et sådan produkt er anvendt, for at en skadet barne- eller klapvogn kan erstattes. Bemærk desuden, at flyselskaberne har forskellige regler omkring dette. Se nærmere information på det pågældende flyselskabs hjemmeside.
Spædbørn og større børn ikke må sidde ved nødudgange og hos visse flyselskaber heller ikke på første række. Aldersgrænsen for dette varierer hos flyselskaberne.
Al ekstra udstyr såsom ski, snowboard mv. afregnes efter gældende takst fra det enkelte flyselskab og skal forudbestilles.
Denne bagage afleveres ved stor bagage i terminalen eller efter anvisninger fra lufthavnspersonalet.
Overvægt, udover den bagage, som er bestilt hjemmefra, afregnes direkte til lufthavnens personale. Prisen varierer afhængigt af hvilket flyselskab, der benyttes. Vi anbefaler, at du overholder vægtgrænserne, da afregning af overvægt i lufthavnen kan være væsentligt dyrere end ved forudbestilling af bagage. Bemærk desuden, at du, grundet begrænset bagageplads, kan blive nægtet at medbringe overvægt på flyvningen.
Pas, penge, rejsedokumenter, værdigenstande og medicin skal medbringes i håndbagagen, som du selv har ansvaret for. Det er tilladt at medbringe 1 stk. håndbagage pr. rejsende over 2 år. Den maksimale størrelse og vægt for håndbagage varierer fra flyselskab til flyselskab. Ved nogle flyselskaber skal tasken kunne placeres under sædet foran dig, hvilket vil sige, at du ikke kan medbringe en kabinekuffert/trolley.
Rejser du med spædbørn under 2 år, er det muligt at medbringe en klapvogn og/eller barnevogn uden beregning. Ved nogle flyselskaber kan du desuden medbringe en indchecket bagage eller håndbagage til spædbørn.
Norwegian: 10 kg håndbagage (30 cm x 20 cm x 28 cm). Tasken skal kunne være under sædet foran dig og må ikke være en kabinekuffert. Der må medbringes 5 kg indchecket håndbagage samt en indchecket klapvogn pr. spædbarn under 2 år.
Easy Jet: 10 kg. håndbagage (45 x 36 x 20 cm). Til spædbørn under 2 år, må der medbringes en håndbagage med á samme vægt og mål, samt en barnevogn eller klapvogn.
Eurowings: 8 kg. håndbagage (40 x 30 x 25 cm). Tasken skal kunne være under sædet foran dig og må ikke være en kabinekuffert. Til spædbørn under 2 år, må der medbringes en indchecket kuffert på 23 kg samt en barnevogn eller klapvogn.
Det er kun tilladt at medbringe væsker og geléer i meget små mængder, og det skal være emballeret på den rigtige måde. Reglerne for væsker i håndbagagen er som følger:
- Du må kun medbringe væsker og geléer i beholdere á max. 100 ml.
- Disse beholdere skal opbevares i en gennemsigtig plastikpose.
- Hver person må medbringe én gennemsigtig plastikpose.
- Den gennemsigtige plastikpose må ikke kunne rumme mere end en liter.
- Den gennemsigtige plasticpose skal være genlukkelig.
Disse regler indbefatter ikke babymad til flyrejsen og medicin til flyveturen.
Regler for, hvad der må medbringes i håndbagage, kan løbende ændres af luftfartsmyndighederne og ligger uden for Sunwebs kontrol. Vi påtager os intet ansvar i denne forbindelse. Find mere information om gældende regler fra CPH lufthavn og HAM lufthavn og en uddybning af ovenstående.
Sunweb benytter sig af flyselskaber fra forskellige lande, og vi kan således ikke garantere, at der er dansk- eller skandinavisktalende personale ombord. Ikke al personale taler flydende engelsk, men alle flyselskaber er godkendte af de europæiske luftfartsmyndigheder til at foretage flyvninger til og fra Danmark.
På alle flyvninger er det muligt at købe snacks og drikkevarer. Udvalget er begrænset, og Sunweb kan ikke gøres ansvarlige for udvalget af snacks og drikkevarer ombord, ligesom disse også kan blive udsolgt undervejs. Der kan betales med kontanter, og hos nogle flyselskaber med kreditkort. Nogle flyselskaber tilbyder desuden et begrænset udvalg af toldfrie varer, som du kan købe ombord. Sunweb kan ikke gøres ansvarlige for udvalget af toldfrie varer eller levering af disse.
Evt. reklamationer over køb ombord på flyet skal stiles direkte til flyselskabet, og Sunweb påtager sig intet ansvar i forbindelse hermed.
Hvis du ønsker at medbringe kæledyr på din flyrejse, skal du kontakte Sunwebs rejsekonsulenter ved bestilling og forhøre dig om mulighederne for dette. Der skal indhentes særlig tilladelse fra flyselskabet for at medbringe kæledyr ombord, og der skal betales gebyr herfor. Bemærk endvidere, at det ikke altid er muligt at få tilladelse til at medbringe kæledyr ombord.
Bliver din bagage beskadiget eller forsvinder på rejsen, skal du henvende dig til ankomstservice i bagageudleveringen umiddelbart efter ankomsten til lufthavnen. Der skal udfærdiges en PIR-rapport (Property Irregularity Report) med henblik på senere henvendelse til fly- og forsikringsselskab. Det er ikke muligt at kræve erstatning for forsinket, beskadiget eller mistet bagage, hvis der ikke er udfærdiget en PIR-rapport i ankomstlufthavnen.
Du har selv ansvar for at få lavet en PIR-rapport, inden lufthavnen forlades, såfremt du vil gøre krav på erstatning. Sunweb kan ikke være behjælpelig med at få udfærdiget en rapport, efter at du har forladt lufthavnen.
Har du ikke købt en rejseforsikring med bagagedækning, henvises til din indboforsikring. Det er også muligt at rette erstatningskrav til flyselskabet. Dette skal ske direkte til det pågældende flyselskab. Vær’ opmærksom på, at behandlingstiden kan være længere end forventet. Sunweb kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for forsinket, beskadiget eller mistet bagage.
Hvis en mindreårig skal rejse alene på flyet, skal Sunweb altid informeres om dette. Flyselskaberne har forskellige aldersgrænser for, hvornår der kræves assistance til et barn, der rejser alene. Bemærk, at flyselskabet kan opkræve et gebyr for assistance i denne forbindelse.
Transfer kan tilkøbes indtil 7 dage før afrejse. Bookes en skiferie 7 dage før afrejse, er det ikke muligt at tilføje transfer til bookingen. Transferbussen køres af lokalt personale. Det er vigtigt, at du indfinder dig ved bussen hurtigst muligt efter bagageudleveringen og tolden. Bussen venter kun i begrænset tid efter, at ”strømmen” af passagerer ophører, men det må påregnes at der vil være noget ventetid i bussen, indtil alle gæster er ude af lufthavnen. Transfer gennemføres med almindelige busser, mini- eller midibusser med flere trin op og ned, og det er dit eget ansvar, at du selv kan komme ind og ud af bussen. Sunweb kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for beskadiget eller mistet bagage.
Bemærk, at det er dit eget ansvar, at din bagage kommer på og af transferbussen, både på udrejsen og hjemrejsen. Sunweb påtager sig intet ansvar, såfremt du glemmer at få din bagage på eller af bussen.
Vi gør opmærksom på, at de angivne køretider for transfer er eksklusiv eventuelle stop for forplejning, toiletbesøg samt afsætning af gæster på andre indkvarteringer.
Sunweb bestræber sig på at sætte dig af tæt ved din indkvartering, således at du undgår at skulle gå med din bagage. Kun i situationer, hvor vejret er dårligt og/eller de lokale forhold gør det umuligt, kan det være nødvendigt at sætte dig af et andet sted. Resten af vejen vil derfor foregå til fods eller tage en taxi (for egen regning).
Afgangstiden fra destinationen vil du blive oplyst om af enten Sunwebs repræsentant på destinationen eller af transferselskabet på sms. Du kan se på dine rejsedokumenter, af hvem og hvornår du vil modtage denne information. Bemærk, at afrejsetider fra destinationen kan påvirkes meget af f.eks. vejr-, trafik- og uforudsete forhold, hvorfor disse først kan oplyses tæt på afrejsen. Stå klar til afhentning 15 minutter før det oplyste tidspunkt. Står der, at afhentning sker på hotellet, er det vigtigt, at du står klar ude foran hotellet og ikke i receptionen. Bemærk, at det er dit eget ansvar at være klar til tiden og sikre, at du kommer med transferen. Vi kan ikke garantere, at chaufføren taler engelsk.
Sunweb har sin egen klassificering af indkvarteringer. Der er ikke kun taget hensyn til indretningen af værelser og lejligheder, men også til indkvarteringens beliggenhed, faciliteter, atmosfæren og til den vurdering, som vores gæster har givet dem. Det kan derfor ske, at Sunweb klassificerer en indkvartering anderledes end den lokale, officielle klassificering. I udlandet er det f.eks. normalt at give indkvarteringen en ekstra stjerne, når der er konferencerum, hvilket er uden interesse for de fleste feriegæster. Sunwebs klassificering kan desuden være forskellig fra rejsemål til rejsemål pga. den varierende standard mellem disse.
Sunwebs indkvarteringer klassificeres som følger:
** Disse indkvarteringer er ofte meget simpelt indrettet og har få fællesfaciliteter og begrænset service.
*** Enkle indkvarteringer i mellemklassen med middel service og forplejning, men med mulighed for flere faciliteter.
**** Komfortable indkvarteringer af god standard over middel og med et godt udvalg af faciliteter.
***** Meget komfortable indkvarteringer af høj standard, med mange forskellige faciliteter og et højt serviceniveau.
En halv stjerne gives, når vi mener, at indkvarteringen ligger lidt over den angivne standard.
På Sunwebs hjemmeside vil flere af indkvarteringerne være anmeldt af vores gæster, ligesom bedømmelser fra spørgeskemaerne også vil fremgå her. Har vi endnu ikke modtaget bedømmelser fra danske gæster, vil vi i visse tilfælde anvende bedømmelser fra Sunwebs udenlandske afdelinger. Vi vil gerne have gæsternes ærlige mening om vores indkvarteringer, dog forbeholder vi os retten til at screene disse anmeldelser på hjemmesiden for upassende sprog og manglende relevans.
Dårlige anmeldelser vil ikke blive betragtet som reklamationer og vil derfor ikke blive behandlet som sådan. Anmelder du en indkvartering på vores hjemmeside, kan du således ikke forvente at få svar fra Sunweb – hverken på positive eller kritiske anmeldelser. Ønsker du at reklamere, henstiller vi til, at der reklameres direkte til Sunwebs kundeservice via klageformularen på vores hjemmeside.
Ved ankomsten til din indkvartering, skal du henvende dig i receptionen. Her vil du modtage din nøgle og få at vide, hvornår dit værelse eller lejlighed er til rådighed (oftest kl. 17.00). Der vil i de fleste tilfælde være mulighed for at få opbevaret bagagen indtil værelset/lejligheden er klar. Bemærk, at denne opbevaring vil være på eget ansvar.
På afrejsedagen er udtjekning som regel mellem kl. 8.00-10.00. Har du tidlig ankomst eller sen afrejse, vil du således ikke have dit værelse/lejlighed til rådighed fra ankomst til afrejse. Evt. pension gælder kun fra tjek ind til tjek ud, og der ydes ikke kompensation for evt. måltider, du måtte komme for sent til eller rejse for tidligt fra. På nogle indkvarteringer er det muligt at aftale senere tjek ud på hjemrejsedagen mod betaling. Dette betales direkte til indkvarteringen og kan ikke arrangeres hjemmefra. Der vil i mange tilfælde også være mulighed for at få bagagen opbevaret uden beregning - dette er dog på eget ansvar.
Det er datoen på dine rejsedokumenter, der afgør, hvornår du får tildelt dit værelse eller din lejlighed ved ankomst til indkvarteringen, og hvornår du skal tjekke ud fra denne på din hjemrejse.
Du kan på dine rejsedokumenter læse, hvor du får udleveret din nøgle, hvis du ankommer uden for receptionens åbningstid. På nogle indkvarteringer lukker receptionen tidligt om aftenen. Receptionens åbningstider vil stå på dine rejsedokumenter. Ved ankomst efter receptionens lukketid, kræves det, at man informerer om sin sene ankomst før afrejsedatoen. Kontaktoplysninger til indkvartering vil stå på rejsedokumenterne. Ankommer du med bus, eller med transfer vil Sunwebs guider sørge for at informere indkvarteringen i forhold til sen ankomst.
Nøgleudleveringen finder ikke nødvendigvis sted på selve indkvarteringen, men kan også finde sted på et nærliggende kontor. Adressen til dette vil ligeledes være at finde på dine rejsedokumenter.
Ved afrejse skal nøglen afleveres samme sted, som den blev afhentet ved ankomsten.
På Sunwebs hjemmeside kan du under hver enkel indkvartering se dennes specifikationer. Her vil det som regel fremgå, hvor stort værelset/lejligheden er, og hvor mange gæster værelset/lejligheden kan rumme, samt hvilke faciliteter du finder her og på indkvarteringens fællesområder.
Dobbeltværelser består af et værelse til 2 personer. Nogle dobbeltværelser har mulighed for opredning. Læs mere under afsnittet opredning og i den enkelte beskrivelse af indkvarteringen.
Duplex eller maisonette værelser er i to plan forbundet med en indvendig trappe, oftest uden adskillelse mellem værelset i stuen og værelset på 1. sal, dvs. 1. sal ligger i åbent plan med stueetagen, og du kan således ikke regne med vægge eller døre til adskillelse mellem etagerne/rummene. Dertil vil 1. sal ofte være med lavt til loftet og skrå vægge.
Der findes mange forskellige typer familieværelser på vores indkvarteringer. Nogle består af flere værelser, hvor man kan lukke en dør imellem, andre består af ét stort værelse, og endnu andre er delvis adskilte. Nogle familieværelser har reelle senge til alle personer, andre har både senge og opredninger på ekstrasenge/sovesofaer, og nogle familieværelser har en øvre grænse på børnenes alder, da nogle af sengene er mindre end almindelige voksensenge. Læs mere i beskrivelsen af den enkelte indkvartering.
Bor du i lejlighed, så omfatter indkvarteringen som udgangspunkt ikke pension. Dog kan du på nogle lejlighedskomplekser købe måltider. Disse vil oftest skulle indtages på en nærliggende restaurant eller en nærliggende indkvartering.
Skal du bo i en lejlighed under opholdet, er det en god idé selv at medbringe kaffe, -tragt, -filter, karklude, viskestykker, opvaskebørste, opvaskemiddel og evt. toiletpapir. På flere lejlighedskomplekser vil der være toiletpapir ved ankomsten, hvorefter dette er for egen regning. Bemærk, at enkelte ferielejlighedskomplekser er uden fællesfaciliteter.
De fleste lejligheder er udstyret med et mindre køkken med begrænset udstyr. Køkkenet er for det meste integreret i sove- eller opholdsrummet og består som oftest af 1-2 kogeplader, minikøleskab, vask og begrænset køkkenservice. Du kan således ikke regne med, at der findes samme udstyr som hjemme i dit eget køkken. Køkkenet er beregnet til at lave te/kaffe og tilberede fx morgenmad eller simple retter. Er dit ophold med All Inclusive, vil der oftest ikke være køkkenservice tilgængeligt i køkkenet, da indkvarteringen går ud fra, at gæsterne foretrækker at spise i restauranten frem for selv at købe ind, når forplejningen er inkl. i prisen. Nogle køkkener har flere faciliteter som fx kaffemaskine, elkedel eller mikroovn. Læs mere i beskrivelsen af den enkelte indkvartering.
Soverummet er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.
Har du valgt at bo i lejligheden, vil du ofte skulle betale et depositum ved ankomst. Depositum betales som regel kontant i euro og vil blive tilbagebetalt, såfremt alt er i orden, når du forlader lejligheden. Hvis din indkvartering har en inventarliste, anbefaler vi, at du gennemgår denne straks efter ankomst og informerer nøglekontoret eller receptionen om eventuelle mangler. Bemærk, at da depositum betales direkte til indkvarteringen, vil Sunweb ikke have indflydelse på eller ansvar for eventuelle tvister i forbindelse med dette.
En studio-lejlighed består af ét rum med sovepladser og tekøkken. Her er som regel senge til to og evt. mulighed for en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer.
2-værelses lejligheder består af et soverum og en opholdsrum med tekøkken. I opholdsrummet er der plads til en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer.
3-værelses lejligheder består som oftest af to soverum og et opholdsrum med tekøkken. I opholdsrummet er der plads til en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer. I nogle tilfælde kan tekøkken/spisestue være separat og uden mulighed for opredninger, men alligevel være talt med i antal værelser.
Har du valgt at bo i chalet, vil du ofte skulle betale et depositum ved ankomst. Depositum betales som regel kontant i euro og vil blive tilbagebetalt, såfremt alt er i orden, når du forlader dit chalet. Hvis din indkvartering har en inventarliste, anbefaler vi, at du gennemgår denne straks efter ankomst og informerer nøglekontoret eller receptionen om eventuelle mangler. Bemærk, at da depositum betales direkte til indkvarteringen, vil Sunweb ikke have indflydelse på eller ansvar for eventuelle tvister i forbindelse med dette.
De på hjemmesiden viste billeder af interiøret i hotelværelser/lejligheder og chaleter er vejledende. På mange indkvarteringer er værelserne/lejlighederne forskelligt indrettet, uden at dette nødvendigvis fremgår af billedmaterialet. Det kan forekomme, at indkvarteringen har ændret på interiøret, efter at billederne er taget, og uden at Sunweb er informeret om dette. Nogle badeværelser har ikke badeforhæng eller anden afskærmning af badeområdet. Det er ikke altid muligt at hænge håndbruseren på væggen. Dette anses ikke for en mangel ved rejsen. Er der installeret aircondition i din indkvartering, kan du kun forvente én aircondition, uanset antallet af rum. Bemærk, at balkon/terrasse og badeværelse er regnet med i et eventuelt angivet antal kvadratmeter. Balkon og terrasse kan variere i størrelse og vil ikke nødvendigvis kunne rumme det maximale antal gæster, der kan indlogeres i et værelse eller en lejlighed.
Soverummet er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.
Senge kan ikke forventes at være af samme størrelse og standard, som man er vant til i Danmark. Standardmålene for alm. senge er 70x180 cm. Topmadrasser indgår sjældent, og sengene kan af den grund være hårdere eller blødere end normalt.
På indkvarteringerne sker ekstraopredningerne oftest på sovesofaer, sovestole eller klapsenge, der foldes ud. Disse er stillet på værelset specielt til dette formål, og kan ikke forventes at være af samme standard som værelsets øvrige senge. De kan forekomme mindre komfortable end almindelige senge og også være mindre. På indkvarteringer med ekstra opredning må det forventes, at pladsen er trang.
På de fleste indkvarteringer vil det være muligt at låne eller leje en barneseng. Dette angives som et ønske i forbindelse med bestillingen af rejsen. Ofte vil der være et begrænset antal senge til rådighed, hvilket betyder, at vi desværre ikke kan garantere, at ønsker om disse kan opfyldes. Afregning for leje af barneseng sker på indkvarteringen.
I beskrivelsen af din indkvartering kan du se, hvilken forplejning der er inkluderet i dit ophold. Det varierer hvilken forplejning som er inkluderet i prisen, og hvad det er muligt at tilkøbe. Kvaliteten af forplejning er som regel sammenhængende med indkvarteringens øvrige standard. Tidspunkterne i all inclusive programmet for de enkelte indkvarteringer kan have mindre afvigelser fra det angivne på Sunwebs hjemmeside, da indkvarteringen kan vælge at justere på disse i løbet af sæsonen. Informationerne vil, såfremt vi bliver informeret om ændringer, blive løbende opdateret på vores hjemmeside. Sunweb yder ikke kompensation for eventuelle mindre ændringer i programmet.
Den valgte forplejning er gældende fra tjek ind til tjek ud.
Når du bestiller din ferie hos Sunweb, så er der flere muligheder. Du kan under hver indkvartering se, hvad der tilbydes:
Måltiderne kan serveres både som buffet eller menu og er tilpasset ferielandets spisevaner. Måltiderne er ikke altid lige varierede. Dette indebærer, at retterne er anderledes og ofte meget enklere, end du er vant til hjemmefra. Morgenmaden kan være begrænset til brød, smør, marmelade, kaffe eller te, men pålæg, frugt og grøntsager kan ofte også indgå. Frokost og aftensmad kan være enkle, indeholde et begrænset antal friske grøntsager og især på indkvarteringer af lavere standard, må det forventes, at udvalget af kød er begrænset til en slags. Serveres der snacks på indkvarteringen, og er dette ikke specificeret i beskrivelsen af denne, kan det bestå af f.eks. suppe, pizza, pommes frites, sandwich og kage. Disse kan ikke betegnes som reelle måltider. Det må forventes, at antallet af gæster på indkvarteringen vil afspejle sig i mængden af mad på buffeten.
Hvis andet ikke er angivet, må du ved all inclusive påregne at skulle betale for alle importerede drikkevarer, juices, cocktails samt specialkaffe. Dette gælder ligeledes for minibaren, roomservice, drikkevarer i strandbarer, a la carte menuer samt for al mad og drikke bestilt uden for de ovenfor angivne tidspunkter.
I udlandet kan der være andre regler for udskænkning af alkohol til mindreårige. Bemærk venligst, at hvis du rejser med fly, og har sen ankomst til indkvarteringen, er det muligt, at du kommer for sent til et måltid. Du modtager ikke kompensation for dette. Hvis du har en speciel diæt, så vil vi underrette indkvarteringer, men især på de simple indkvarteringer kan der ikke altid tages hensyn til dette. Vegetarisk kost består ofte bare af, at du ikke får serveret kød. Sunweb kan desværre ikke garantere hensyntagen til bestemte diæter.
Når du vælger et ophold med All Inclusive, så er måltider, drikkevarer og snacks inkluderet i den pris, du betaler for rejsen. Du har således nemmere ved at holde styr på feriebudgettet. All Inclusive kan samtidig være et godt valg, hvis I er mange, der rejser sammen, da I undgår at skulle splitte regningen på restauranten. På de fleste indkvarteringer med All Inclusive serveres hovedmåltiderne fra buffet, med mulighed for at spise alt, hvad du lyster. Med mindre andet er angivet, så er både alkohol og alkoholfrie drikkevarer lokalproduceret. Det vil ofte være muligt at tilkøbe drikkevarer fra kendte producenter. På store indkvarteringer med all Inclusive er der ofte et stort udbud af forskellige aktiviteter og faciliteter inkluderet i prisen. I visse tilfælde vil det være muligt at tilkøbe ydelser mm., dette kan fx være friskpresset juice, adgang til a la carte restaurant eller behandlinger i spacenter. Standarden for forplejningen på indkvarteringer med All Inclusive afhænger i høj grad af indkvarteringens øvrige standard og prisniveau. Standarden kan også variere fra det ene land til det andet. På nogle indkvarteringer er All Inclusive altid en del af opholdet, og på andre kan det tilkøbes. Dette står angivet under de enkelte indkvarteringer.
Tidspunktet på året kan være meget afgørende for indkvarteringens og feriemålets karakter. I højsæsonen kan man som oftest opleve, at der vil være åbent overalt samt høj stemning og liv og glade dage pga. mange gæster. Dette betyder samtidigt, at der kan være trængsel, længere køer i restauranterne samt meget booket op i spa-afdelinger. I lavsæsonen vil der derimod være bedre plads, kortere ventetid – og her kan priserne på rejsemålet tilmed være lavere. Du må i disse perioder forvente, at der er længere mellem gæsterne på indkvarteringerne og i byen. Dette betyder, at flere restauranter og forretninger ikke finder, at det er umagen værd at holde åbent.
Når der uden for højsæsonen oftest vil være færre gæster på indkvarteringerne, vil du kunne opleve, at måltiderne er enklere, og at indkvarteringen i visse tilfælde finder på alternative løsninger i forhold til servering af denne. I visse tilfælde kan aftensmaden f.eks. serveres som fast menu i stedet for buffet.
Hvis du er i tvivl, om det ovenstående kan være gældende i din ferieperiode, kan du spørge vores rejsekonsulenter til råds.
Der vil på nogle af vores rejsemål skulle betales lokal turistskat. En sådan skal afregnes direkte til indkvarteringen.
De fleste indkvarteringer har egne regler for deres gæsters ophold. På de fleste indkvarteringer er det ikke tilladt at medbringe drikke- og madvarer, der ikke er købt på indkvarteringen. Dette er gældende både på værelset/i lejligheden og på indkvarteringens fællesområder, og nogle af indkvarteringerne er meget strikse omkring denne regel. Hvis du ønsker at medbringe egne mad – og drikkevarer, skal du bestille ophold i en lejlighed. Det er heller ikke tilladt at have gæster på værelset/i ferielejligheden under opholdet, medmindre gæsten er anført på din billet, og der er betalt dagspris for opholdet inden afrejse.
Det kan ikke garanteres, at det er muligt at medbringe kæledyr på indkvarteringen. Ligesom det heller ikke kan garanteres, at denne er kæledyrsfri.
Det må påregnes, at indkvarteringer vil forlange betaling for leje af babyseng, klimaanlæg/aircondition, deponeringsbokse, aktiviteter og evt. skader på indkvarteringen og dens faciliteter. Betalingen skal ske direkte til indkvarteringen på forlangende og inden afrejse. Nogle hoteller har installeret minibar på værelserne. Disse må ikke benyttes til medbragte drikke- og madvarer.
Uanset indkvartering kan du blive opkrævet et depositum ved ankomst. Depositum betales oftest kontant i euro og vil blive tilbagebetalt, såfremt alt er i orden, når du forlader indkvarteringen. Bemærk, at da depositum betales direkte til indkvarteringen, vil Sunweb ikke have indflydelse på eller ansvar for eventuelle tvister i forbindelse med dette.
I beskrivelserne af de enkelte indkvarteringer finder du en liste over stedets faciliteter. Bemærk venligst, at der ved enkelte faciliteter, kan være et mindre gebyr. Dette vil som regel fremgå af beskrivelserne af den enkelte indkvartering under ”Faciliteter” eller ”Tilvalg”. I visse tilfælde kan nogle faciliteter være lukkede uden for højsæsonen. Dette skyldes, at der oftest vil være færre gæster på indkvarteringen.
Bemærk venligst, at flere faciliteter på indkvarteringerne ofte vil være tilgængelige på begrænsede tidspunkter i løbet af dagen, fx, spa center, fitnessrum osv. Sunweb har desværre ikke indflydelse på åbningstiderne af indkvarteringernes faciliteter, og disse kan variere i løbet af sæsonen. Sunweb yder ikke erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på indkvarteringen, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition, ligesom der ikke ydes erstatning, hvis faciliteter midlertidigt er ude af drift på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejde. Vi vil dog gøre vores bedste for at henvise til passende alternativer på nærliggende indkvarteringer.
Det vil som regel være muligt at leje en sikkerhedsboks til dine værdigenstande. Disse er ofte placeret i receptionen eller i lejligheden/på værelset.
På hjemmesiden for de enkelte indkvarteringer fremgår det, hvorvidt og hvor der er mulighed for Wi-Fi, samt om denne er gratis eller mod betaling. Oftest vil der f.eks. i lobbyen være gratis Wi-Fi tilgang, hvorimod dette kan være mod betaling på værelserne. Bemærk, at beløbet for Wi-Fi oftest vil være opkrævning for én enhed.
Hvis det på Sunwebs hjemmeside fremgår, at en indkvartering tilbyder Wi-Fi, bør du vide, at det mange gange ikke fungerer lige så hurtigt og stabilt som i Danmark. Der kan være kortere eller længere afbrud end normalt. Det vil ikke altid være tilladt, at man kobler sig op mod VPN eller lignende, da deres opkoblinger kan være spærrede for denne type af trafik. Du kan heller ikke forvente, at indkvarteringens Wi-Fi er god nok til at downloade eller streame film, eller at du som gæst på indkvarteringen kan udføre dit arbejde via deres trådløse opkobling.
På nogle indkvarteringer findes der tv, enten på værelserne/lejlighederne eller på fællesarealerne. Antallet og kvaliteten af kanaler kan variere, og Sunweb har ikke indflydelse på dette.
Varmtvandsbeholderne på indkvarteringerne kan være af begrænset størrelse. Man må derfor påregne, at der ikke altid vil være varmt vand tilgængeligt.
Varmen på indkvarteringerne vil som oftest være centralt styret og vil derfor ikke altid kunne justeres individuelt.
Nogle indkvarteringer har i facilitetslisten angivet, at der forefindes fitnessrum. Dette vil ofte være sparsomt udstyret og det må forventes, at maskinerne i nogle tilfælde er ældre og ikke altid vedligeholdt.
Under overskriften 'faciliteter' på hjemmesiden finder du information om rengøring og udskiftning af sengetøj og håndklæder på dit værelse eller i din lejlighed. Vi gør opmærksom på, at der kan være afvigelser, f.eks. i forbindelse med helligdage. Er der annonceret med f.eks. rengøring og/eller skift af håndklæder/sengelinned to gange om ugen, er ankomstdagen medregnet heri.
Rengøringen er oftest af let karakter og vil almindeligvis bestå af, at gulvet fejes, sengene redes og affaldet fjernes. Bemærk, at det ikke kan forventes, at opvask i lejligheder indgår i rengøringen. Rengøring kan foregå på alle tider af dagen.
Bor du i lejlighed eller chalet vil slutrengøringen ved afrejse ofte være mod egenbetaling. Prisen for denne vil være angivet i beskrivelsen af indkvarteringen på Sunwebs hjemmeside. Dette afregnes direkte til indkvarteringen, og Sunweb har derfor ikke indflydelse på eller ansvar for eventuelle tvister i denne forbindelse.
Uanset indkvarteringens klassificering, kan der forekomme insekter og dyr på værelset eller i lejligheden. Sunweb kan ikke drages til ansvar eller yde erstatning for gener i forbindelse hermed.
Mange lande har de senere år fået mere restriktive regler omkring rygning. Det betyder, at nogle restauranter og indkvarteringer har særskilte områder for gæster, som ønsker at ryge. På langt de fleste indkvarteringer er det dog slet ikke tilladt at ryge.
Hvis der i beskrivelsen af indkvarteringen henvises til et livligt miljø, en central beliggenhed, eller at der er en bar tilstede, så er det almindeligvis ensbetydende med, at der kan forventes støj fra enten trafik, byliv og/eller aktiviteter. Ofte er normerne anderledes i udlandet, og vi kan derfor ikke garantere ro efter midnat. Byggestøj er desværre uundgåelig. Hvis der er byggearbejde på indkvarteringen, vil vi altid forsøge at informere dig rettidigt. Det kan dog desværre ske, at vi ikke ved noget om byggearbejdet på forhånd.
Det er desværre heller ikke muligt at garantere, at andre feriegæster ikke opfører sig støjende eller generende. I forbindelse med ferielandets helligdage skal man påregne et større antal lokale gæster på indkvarteringen, hvilken kan medføre aktiviteter, der kan højne støjniveauet. Dette har Sunweb ingen indflydelse på og anbefaler dig at kontakte indkvarteringens ledelse, hvis du føler dig generet af andre gæsters opførsel eller oplever, at reglementet for indkvarteringen ikke overholdes. Skulle det mod forventning ikke hjælpe, skal du kontakte Sunwebs guider eller repræsentant på stedet.
Nogle billeder på hjemmesiden er taget med vidvinkel. Dette medfører, at f.eks. værelser ser større ud, end de faktisk er. Billeder af værelser og lejligheder er eksempler på disse, og der kan være stor variation i indretning, udseende, møblement osv. Bemærk, at indkvarteringen under renovering, ombygning eller opførsel kan være afbilledet ved hjælp af computergrafik.
Under hver indkvartering på Sunwebs hjemmeside finder du en liste med afstande fra dit denne til forskellige interessepunkter. De angivne afstande er vejledende og kan afvige en smule fra den faktiske afstand. Afstandene vil altid angive den kortest mulige rute, og det kan være nødvendigt at benytte trapper, stier, mv. for at komme fra indkvarteringen til interessepunkterne. Da nogle indkvarteringssteder består af flere bygninger spredt over et større område, kan det betyde en længere afstand til interessepunkterne end angivet.
Bemærk, at ski-in/ski-out indkvarteringer er beliggende direkte ved pisterne, men der kan være tilfælde, hvor forholdene ikke tillader ski-in/ski-out. Sunweb er ikke ansvarlige for dette.
Hvis du oplever en fejl eller mangel i forbindelse med din ferie, skal du hurtigst muligt kontakte Sunwebs guide eller repræsentant på stedet. Oplysninger hertil kan findes på dine rejsedokumenter. Hvis du undlader at gøre opmærksom på generende fejl og mangler, har vi ikke mulighed for at rette op på dem. Får vi ikke mulighed for at afhjælpe, har det ligeledes betydning for din mulighed for at reklamere over de oplevede fejl og mangler efter hjemkomst. Se afsnittet om reklamationer. Kontakter du guiderne pr. sms og bliver denne ikke besvaret inden for rimelig tid, bedes du forsøge at ringe op i stedet. Receptionspersonalet på din indkvartering vil oftest kunne være behjælpelig med at tage kontakt til guiden. Dette kan evt. være mod betaling.
Vi anbefaler altid, at du låser værdigenstande inde i sikkerhedsboksen, hvis en sådan findes på indkvarteringen. Sunweb og indkvarteringen kan ikke gøres ansvarlige for bortkomne genstande. Husk altid straks at få lavet en politirapport på rejsemålet i tilfælde af tyveri, indbrud mv. til brug hos egen forsikring, samt at kontakte din rejseforsikring. Sunweb guiden kan ikke være behjælpelig med kommunikationen med politiet men kan henvise dig til nærmeste politistation.
Er du så uheldig, at du bliver syg eller kommer til skade under ferien, skal du kontakte din rejseforsikring og søge lægehjælp. Det er vigtigt, at du gemmer evt. dokumentation, regninger og lægeerklæring fra den behandlende læge på rejsemålet, da din rejseforsikring vil bede om dette. Sunweb påtager sig ikke at fremskaffe denne dokumentation efter din hjemrejse.
På nogle af Sunwebs destinationer vil der være danske guider eller engelsktalende repræsentanter, mens der på andre destinationer er digitale guider. I beskrivelsen af destinationen på hjemmesiden og på dine rejsedokumenter kan du se, hvad der er gældende for netop din destination.
Er der danske guider på din destination, vil disse have træffetider på udvalgte steder i dit område og vil ligeledes kunne kontaktes pr. telefon. Guidens nødtelefon er åben 24 timer i døgnet.
Du kan læse mere om hvornår du møder din guide under Spørgsmål & kontakt.
Hvis du opholder dig på en destination uden guide eller anden repræsentant for Sunweb, kan du i tilfælde af fejl og mangler eller lign. kontakte os på vores nødtelefon. Du finder telefonnummeret på dine rejsedokumenter. Er hverken guiden eller repræsentanten til at træffe, kan du, ved nødstilfælde, ringe til nødtelefonen. Hvis det ikke er et nødstilfælde, bedes du forsøge at kontakte guiden igen på et senere tidspunkt.
Ved sæsonstart samt sæsonafslutning kan der forekomme forberedelser nær skistationerne samt på destinationerne. I den periode kan der være begrænset adgang til pister, (forbindelses-)lifter, butikker, beværtninger samt faciliteter, og der kan også være mindre gode sneforhold. Sunweb er ikke ansvarlig for sådanne omstændigheder, ej heller lignende udelukkelser f.eks. i forbindelse med dårlige vejrforhold.
Liftkortet er som regel gyldigt fra dagen efter din ankomst, og det antal dage som er angivet på din voucher. Skulle der opstå uventede situationer, hvor du af sygdomsmæssige grunde ikke længere kan gøre brug af liftkortet, skiundervisningen eller lejet skiudstyr, bør du selv forespørge omkring refundering hos liftkortselskabet, skiskolen eller skiudlejningen. Sunweb har ikke mulighed for at hjælpe dig med dette efter din ferie. Når du har afleveret din voucher, modtager vi den fulde afregning, og kan derfor ikke tilbyde dig refundering.
Bemærk, at liftkortet i de fleste tilfælde skal afhentes hos guiden eller på liftkortkontoret. Dette kan være inden for et bestemt tidsrum. Nærmere information om dette kan du finde i dine rejsedokumenter.
Har du bestilt leje af udstyr og/eller skiundervisning gennem Sunweb, kan du finde nærmere information om dette i dine rejsedokumenter.
Der vil på destinationer med guider, ofte være et program for ugen. Ugeprogrammet kan variere, både i antallet af udbudte aktiviteter, og hvornår disse tilbydes.
Vi forbeholder os retten til ikke at arrangere en specifik aktivitet, hvis vi vurderer, at der ikke er den fornødne interesse. I praksis kan aktiviteten afvige fra beskrivelsen på hjemmesiden/i brochuren.
Vi påtager os ikke at forfølge sager, hvor du evt. føler dig dårligt behandlet af forretninger eller handlende. Vi påtager os heller ikke at foretage eller formidle reparationer på varer købt i anbefalede butikker - uanset eventuelle oplysninger fra guiden eller sælgeren.
Butikker anbefales ud fra gode erfaringer med disse. Såfremt du ønsker at købe varer i udlandet til senere hjemsendelse, så anbefaler vi, at du sikrer dig korrekte oplysninger om reglerne for indførelse i Danmark - herunder også behovet for særlige certifikater og gældende danske toldregler. Vi påtager os intet ansvar i forbindelse med indførelse af varer til Danmark.
Efterlysning af glemte sager skal ske omgående efter hjemkomsten. For igangsættelse af efterlysningen og dækning af administrative omkostninger opkræver Sunweb et administrationsgebyr på 300 kr. Dette gebyr skal betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej og dækker ikke forsendelsesomkostninger.
For at efterlyse en glemt genstand, skal du sende en e-mail til lostandfound@sunwebgroup.com, hvor du forklarer situationen. Herefter vil vi undersøge, om den glemte genstand er fundet og kontakter dig med nærmere information om eventuelle forsendelsesomkostninger. Genstanden sendes, når omkostningerne er betalt, og du vil få tilsendt et tracking nummer.
Vær opmærksom på, at der kan være lokale regler for, hvilke genstand det er muligt at sende. Eksempelvis er det ikke tilladt at sende elektronik fra Tyrkiet.
Bemærk, at det kan tage lang tid at hjemføre glemte genstande. Sunweb tager ikke ansvar for beskadigelse eller bortkomst af glemte sager i Sunwebs besiddelse.
Eventuelle reklamationer over din rejse skal med henblik på afhjælpning på stedet gøres gældende øjeblikkeligt over for Sunwebs (digitale) guide på stedet. Du finder kontaktoplysningerne til din guide på Mit Sunweb/i Sunweb appen samt i den velkomstbesked, du modtager kort før afrejse.
Undladelse af ovenstående vil normalt medføre tab af retten til senere at kræve erstatning. Det er meget vigtigt, at du kontakter os med det samme, da Sunweb i mange tilfælde kan afhjælpe din reklamation, når vi først er blevet informeret om problemet. Reklamationer, der ikke er blevet rapporteret på rejsemålet, kan ikke behandles efter hjemkomst.
Reklamationer over fejl eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet, skal fremsættes skriftligt senest 4 uger efter rejsens afslutning, så Sunweb har mulighed for at indhente oplysninger fra rejsemålet. Har du dokumentation, som kan have betydning for behandlingen af din reklamation, bedes du sende dette med i din henvendelse. Mener du at have gjort udlæg på vegne af Sunweb, bedes du venligst medsende kopi af originale kvitteringer.
Sunweb
Telefon: +4589883389
E-mailadresse: info@sunweb.dk